LOGOZSedziennikbipikonastarostwo

kolor

A A A

Wydarzenia w internacie

flagaKonstytucja 3 maja została uchwalona w 1791 roku, dziewiętnaście lat po pierwszym rozbiorze i w czasach, kiedy w Polsce panował chaos wskutek rządów magnaterii.
Była nazywana ostatnią wolą i testamentem gasnącej ojczyzny. Poznajcie interesujące informacje i ciekawostki o konstytucji 3 Maja.

1. Autorami konstytucji byli Hugo Kołłątaj, Ignacy Potocki oraz król Stanisław August Poniatowski. Była to druga podpisana konstytucja na całym świecie. Pierwszą uchwalono w Stanach Zjednoczonych.

2. Konstytucja wprowadzała podział władzy na ustawodawczą, wykonawczą oraz sądowniczą. Jej celem było wprowadzenie ładu w polskiej polityce i prawie.

3. Dokument znosił wolną elekcję, która nie sprawdziła się w Polsce. Po śmierci Stanisława Augusta Poniatowskiego władzę w Polsce miał przejąć władca z dynastii Wettynów, a następnie miała być ona dziedziczona.

4. Władzę ustawodawczą miał posiadać parlament, czyli Izba Poselska oraz Izba Senacka.

5. Władza wykonawcza należała do Rady Królewskiej, a więc króla, pięciu ministrów i prymasa Polski. Bez prawa głosu pozostawali następca tronu, marszałek sejmu i dwóch sekretarzy.

6. Konstytucja przetrwała tylko czternaście miesięcy. Jej przeciwnikami byli wszyscy z warstwy magnackiej, która z dnia na dzień straciła szansę do bogacenia się czy przekupywania posłów. W 1792 roku w Petersburgu zawiązała się konfederacja targowicka.

7. Targowiczanie byli zaciekłymi przeciwnikami reform, którzy wraz z armią rosyjską wkroczyli do Polski. Wojna z Rosją zakończyła się dla Polaków klęską i drugim rozbiorem kraju.

8. W 1794 roku wybuchło powstanie kościuszkowskie, które zakończyło się sromotną klęską i trzecim rozbiorem w 1795 roku, a Polska oficjalnie przestała istnieć. Do tego dnia świętowano uchwalenie konstytucji 3 maja. Później, celebrowanie tego święta było zakazane we wszystkich zaborach.

9. W dwudziestoleciu międzywojennym, kiedy Polska po 123 latach odzyskała niepodległość, wznowiono święto 3 maja. Podczas okupacji hitlerowskiej po raz kolejny Polacy nie mogli świętować z tej okazji, a tradycja ta wróciła dopiero w 1981 roku.

10. Większość sygnatariuszy konstytucji 3 maja była wolnomularzami. Jeden z jej autorów, Hugo Kołłątaj, również należał do loży masońskiej.

Jeśli zapomnę o nich, Ty , Boże na niebie,

    Zapomnij o mnie. – Adam Mickiewicz

 

Katyń 1940

    „ Zbrodnia katyńska” – termin ten kojarzy się z egzekucją 21,768 tysięcy Polaków, w tym 10 tysięcy oficerów Wojska Polskiego, przebywających w różnych więzieniach i obozach NKWD ZSRR -  ale nie tylko. Zginęła elita narodu i państwa polskiego – artyści pisarze, prawnicy, społecznicy. Wywiezieni z Polski na obszary ZSRR jeńcy polscy, a w szczególności oficerowie zostali umieszczeni w trzech obozach: w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie. Te tragiczne wydarzenia miały miejsce na przełomie kwietnia i maja 1940 roku. Zbrodnia ta została ujawniona przez Niemców.  Ujawniając ją, wskazali oni na rząd sowiecki z Józefem Stalinem na czele, jako na odpowiedzialnego sprawcę tego masowego mordu tysięcy polskich jeńców, będącego jedną z najgłośniejszych zbrodni.

    Katyń to miejsce symboliczne. Miejsce, które jest zbiorową mogiłą ofiar zamordowanych strzałem w tył głowy. Rozstrzeliwania miały miejsce bezpośrednio po przybyciu, dowodzą tego wypowiedzenia świadków, którzy po każdorazowym transporcie słyszeli strzały i krzyki (Zbrodnia katyńska w świetle dokumentów). W Katyniu, Miednoje i Charkowie są trzy cmentarze zbudowane przez Polaków, gdzie 15 tysięcy polskich jeńców jest imiennie upamiętnionych. 

    W naszej pamięci pozostanie również  data 10 kwietnia 2010 roku, godzina 8:56, kiedy świat usłyszał o tragedii, która miała miejsce w dniu obchodów 70 rocznicy zbrodni katyńskiej, w której miał uczestniczyć i reprezentować Polskę Prezydent RP Lech Kaczyński wraz z małżonką Marią Kaczyńską i 96 przedstawicielami , w skład których wchodzili: przedstawiciele Rządu, kościoła, pracownicy BOR, ostatni Prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski, dowódcy wojsk, przedstawiciele rodzin katyńskich i wiele innych osobistości. Samolot, którym lecieli rozbił się pod Smoleńskiem z powodu gęstej mgły. Zginął kwiat inteligencji polskiej. 

    W 2008 roku w ramach programu „Katyń… ocalić od zapomnienia”, rozpoczęto sadzenie Dębów Pamięci upamiętniając  również w ten sposób ofiary zbrodni katyńskiej.

    Uchwałą z 14 listopada 2007 roku Sejm RP ustanowił przez aklamację dzień 13 kwietnia Dniem Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.

    Mord katyński, to największa tragedia w historii narodu polskiego, o której nie możemy zapomnieć – my starsze, ale przede wszystkim młodsze pokolenie, którego zadaniem jest stać na straży obowiązku dbania o pamięć tamtych wydarzeń.

Borelioza

 

       Borelioza, to coraz bardziej popularna w ostatnich czasach choroba zakaźna przenoszona przez kleszcze. W zależności od stadium zakażenia obejmuje różne narządy i układy. Statystyki mówią, że w Polsce żyje blisko 21 gatunków kleszczy, a zakażenie najczęściej przenosi kleszcz pospolity poprzez ślinę lub wymiociny. W przypadku ukąszenia czas ma bardzo duże znaczenie bowiem zakażenie krętkiem Borrelia, następuje nie wcześniej niż 24-48  godzin po wkłuciu pasożyta. Szybkie prawidłowe usunięcie kleszcza zmniejsza ryzyko zakażenia. Z kolei prawidłowa diagnostyka pomaga zapobiegać groźnym powikłaniom mogącym wystąpić nawet w okresie kilku kilkunastu lat od momentu zakażenia.

Dla pierwszej, wstępnej fazy choroby charakterystyczne są głównie objawy skórne. Objawy narządowe (dotyczące stawów, układu nerwowego i serca) występują przede wszystkim w II i III fazie choroby.

Przyczyny - zarażenie bakteriami borreliaburgdorferi przenoszonymi przez kleszcze.

Objawy

  • rumień – najbardziej typowy i charakterystyczny z objawów, występuje w miejscu po ugryzieniu kleszcza u 70-80% chorych i ma postać owalnego pierścienia, czasem równocześnie pojawiają się pęcherze, zazwyczaj rumień jest ciepły w dotyku, towarzyszy mu uczucie swędzenia oraz ból, ma również tendencję do rozprzestrzeniania 
  • rumień wędrujący -  jest oznaką rozwijającej się choroby

       jeżeli rumień u osoby zakażonej nie pojawia się, rozpoznanie choroby następuje        wyłącznie w kontekście objawów klinicznych, których potwierdzeniem są wyniki testów diagnostycznych

  • gorączka
  • zawroty głowy
  • dreszcze
  • ból i sztywność stawów
  • ogólne osłabienie

 W dalszym stadium choroby (neuroborelioza) mogą wystąpić dodatkowe objawy takie jak:

  • przewlekłe bóle głowy
  • męczliwość
  • zaburzenia czucia, drętwienia kończyn, uszkodzenia nerwu twarzowego i nerwów obwodowych (polineuropatia), przewlekłe stany bólowe kręgosłupa (radikulopatia)
  • encefalopatia (zaburzenia zachowania)
  • rzadziej zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i zapalenie mózgu

Najczęstsze miejsca ukąszeń

  • pachy
  • pachwiny
  • pośladki
  • uda i ramiona (wewnętrzna strona)
  • owłosiona skóra głowy

Rozpoznanie i diagnostyka

  • Test PCR: zalecany do wykonania natychmiast po podejrzeniu zakażenia boreliozą, możliwy do wykonania już po kilkunastu godzinach od zarażenia (zanim nastąpi immunologiczna reakcja organizmu)
  • Test ELISA: bada krew pod kątem obecności przeciwciał , jednakże stosunkowo niska jest skuteczność testu (ok. 40%), jest to test przesiewowy (również oznacza przeciwciała IgM i IgG)
  • Test WESTERN BLOT: służy do weryfikacji wyników wątpliwych, bądź dodatnich, charakteryzuje się wysoką skutecznością (ok.90%), możliwy do wykonania dopiero po ok. 6 tygodniach od zakażenia

Leczenie

  • antybiotyki: skuteczność ich zależy od wstępnego, prawidłowego zdiagnozowania fazy choroby i ma na nią wpływ m.in. ogólny stan pacjenta, trafność rozpoznania objawów, indywidualna odporność organizmu
  • kuracja trwa zazwyczaj 3-4 tygodnie, potwierdzeniem skuteczności terapii jest ustąpienie objawów klinicznych; należy jednak pamiętać, że nawet po przeprowadzonej antybiotykoterapii przeciwciała w organizmie mogą utrzymywać się przez kilka lat

Powikłania

  • zapalenie opon mózgowych
  • zapalenie mózgu
  • porażenie nerwu twarzowego
  • zapalenie nerwu wzrokowego
  • zapalenie stawów
  • zapalenie mięśnia sercowego

Zapobieganie

  • odpowiednia, okrywająca większość ciała odzież
  • stosowanie środków odstraszających kleszcze 
  • dokładne sprawdzanie ciała po spacerach w miejscach narażonych na występowanie kleszczy

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż bardzo trudne jest rozpoznanie boreliozy u dzieci, bowiem zdarza się, iż ma ona charakter wrodzony, czyli do zakażenia doszło jeszcze w łonie matki. Niemniej najczęściej u dzieci pojawia się ona tak, jak w przypadku dorosłych w wyniku ukąszenia przez kleszcza. 

Typowymi objawami boreliozy u dzieci są:

  • drażliwość
  • ból mięśni i stawów
  • ból głowy
  • niechęć do zabawy
  • zaburzenia koncentracji
  • kłopoty z pamięcią

Lubisz spędzać czas aktywnie, wędrówki po lesie, wypoczynek w ogrodzie?

Możesz być narażony na ukąszenie kleszczy i zachorowanie na boreliozę.
Jeżeli zaniepokoiły Cię jakieś objawy – zgłoś się do lekarza!!! 

 

                                                        Życzymy zdrowia i  pozdrawiamy

 

 

ZWYCZAJE I TRADYCJE WIELKANOCNE

 

Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze święto obchodzone na pamiątkę Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca (tj. między 21 marca a 25 kwietnia). Obchody rozpoczyna odbywająca się wczesnym rankiem msza w Kościele katolickim zwana rezurekcją, w prawosławnym – jutrznią. W tym dniu w gronie rodzinnym dzielimy się jajkiem, składamy sobie życzenia i spożywamy uroczyste śniadanie. Wielkanoc kończy okres Wielkiego Postu. Jest czasem radości i rodzinnego ciepła. Święta Wielkanocne mają bogatą tradycję. Są niezwykle barwne, towarzyszy im wiele obrzędów takich jak: święcenie pokarmów, pisanki, śmigus-dyngus.

Wielkanocne zwyczaje i tradycje

Wiosenne porządki

Przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki nie tylko po to, by mieszkanie lśniło czystością. Porządki mają także charakter symboliczny – wymiatając brud wymiatamy pozostałości zimy a wraz z nią wszelkie zło i choroby.

Palemki na szczęście

Wielki Tydzień rozpoczyna się Niedzielą Palmową. Kiedyś nazywano ją kwietną lub wierzbną. Dawniej palemki robiono z wierzby, bukszpanu, malin, lub porzeczek. Obecnie-to gałązki wierzby ozdabiane suszonymi lub żywymi kwiatami, ziołami lub kolorowymi piórkami. Święcenie wielkanocnej palmy to piękna polska tradycja według której wielkanocna palma chroni domowników przed nieszczęściem. Poświęconymi palemkami bito lekko domowników, by zapewni ć im szczęście na cały rok. Połkniecie jednej poświeconej bazi wró żyło zdrowie, bogactwo lub chroniło przed chorobami gardła. Zatknięcie palemki za obraz lub włożone do wazonu miało chronić mieszkanie przed nieszczęściem i złośliwością sąsiadów.

Topienie Judasza

Niektórych polskich wsiach w Wielką Środę kultywuje się obrzęd „Topienie Judasza”. Ze słomy i starych ubrań robiono wielka kukłę, którą następnie wleczono na łańcuchach po całej okolicy. Przy drodze zbierali się mieszkańcy, którzy okładali kukłę kijami. Na koniec wrzucano „zdrajcę” do stawu lub bagienka. W ten sposób wymierzano sprawiedliwość.

Pogrzeb żuru

Ostatnie dwa dni postu były wielkim przygotowaniem do Świąt Wielkanocnych. W te dni robiono „pogrzeb żuru”. Dawniej w okresie postu była to główna potraw a goszcząca na polskich stołach. Kiedy więc zbliżał się czas radości i zabawy, sagany żuru wylewano na ziemię.

Wieszanie śledzia

Równie efektowny sposób rozstawano się też ze śledziem- następnym symbolem postu. Z wielką radością i satysfakcją pozbywano się go z kuchni i z domu i „wieszano”, czyli

przybijano rybę do drzewa. W ten sposób wymierzano kar ę za to, że przez sześć niedziel

  • śledź wyganiał” z jadłospisu mięso i wraz z żurem królował na polskich stołach.

Wielkanocne pisanki

Malowanie pisanek to chyba najpopularniejsza tradycja wielkanocna. Jajo – króluje na wielkanocnym stole, jest symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się

 

święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość. Już starożytni Persowie obdarowywali swoich bliskich barwionymi na czerwono jajkami. Czerwone pisanki mają ponoć magiczną moc- odpędzają złe uroki, są symbolem serca i miłości. Jajka mają też dużą wartość odżywczą- zawierają wszystkie ważne składniki pokarmowe: białko, tłuszcz, sole mineralne i witaminy.

Pięknie zdobione jaja będące symbolem odradzającego się życia od wieków zdobi ą stoły podczas Świąt Wielkanocnych. Nie może ich zabraknąć w koszyczku ze święconką. Przez lata sposoby barwienia i dekorowania jaj się zmieniały, ale tradycja pozostała. Można tworzyć pisanki na wiele sposobów.

  • Najprostszym z nich jest zanurzanie jajek w wodzie w której został rozpuszczony barwnik (Intensywność koloru zależy od tego, ile czasu jajo jest zanurzone w kąpieli oraz od koloru skorupki. Warto pamiętać, że kolor możemy utrwalić, zanurzając jajka w occie). Piękne kolory skorupek można uzyskać, stosując naturalne barwniki roślinne. Świeżo wyciśnięty, lekko zakwaszony sok z buraka barwi pisankę na różne odcienie różu i czerwieni, sok z jagód-na fioletowo, wywar z suchych łusek cebuli- na wszystkie odcienie ciepłej żółci a ż do rudawego brązu, zaś woda, w której gotował si ę szczypiorek lub świeża zielona trawa- na zielono.
  • Można jajka oklejać. (Tę współczesną metodę zdobienia pisanek polecamy zwłaszcza dzieciom. Bardzo łatwo jest z barwnego papieru, cienkiego materiału o ciekawym wzorze lub kolorowej samoprzylepnej folii wyciąć fantazyjne wzory, a potem naklejać na skorupkę jajka według własnego pomysłu).
  • Malować.
  • Woskować. (Na czystą skorupkę nanosimy wzór z roztopionego wosku, a następnie zanurzymy jajo w roztworze barwnika- zabarwią się tylko odsłonięte fragmenty skorupki. Części ukryte pod woskiem nie zmienią koloru. Po wyjęciu jajka z kąpieli należy zetrzeć wosk miękką ściereczką.
  • Wyskrobywać. (To metoda dla wytrwałych. Zabarwione na intensywny kolor skorupki można ozdobić koronkowymi wzorkami poprzez wydrapywanie. Wystarczy szpilką lub ostro zakończonym nożem „wydrapać” dowolne motywy. Uzyskany w ten sposób wzór jest subtelny i delikatny)

Święconka

Wielka Sobota jest dniem radosnego oczekiwania. Koniecznie tego dnia należy poświęcić koszyczek z jedzeniem. W takim wielkanocnym koszyczku nie może zabraknąć baranka-symbolu Chrystusa Zmartwychwstałego, jajka – symbol u narodzenia, mięsa i wędlin na znak, że kończy się post, masła – symbolu dobrobytu. Święcono też chrzan, – bo „gorycz m ęki Pańskiej i śmierci została zwyciężona przez słodycz zmartwychwstania”. Do wielkanocne go koszyczka wkłada się także sól i pieprz symbolizujące ochronę przed zepsuciem. Święconkę zjada się następnego dnia, po porannej mszy zwanej rezurekcją.

Jak głosi tradycja- dziewczynki, które w Wielką Sobotę umyją twarz w wodzie, w której gotowały się jajka na święconkę pozbędą się piegów i innych mankamentów urody.

Wielka Niedziela – dzień radości

Wielką Niedzielę poranny huk petard i dźwięk dzwonów ma obudzi ć śpiących w Tatrach rycerzy, poruszyć zatwardziałe serca skąpców i złośliwych sąsiadów. Tradycją wielkanocną jest wspólne zasiadanie do świątecznego śniadania w Wielką Niedzielę. Ważnym elementem wspólnego biesiadowania jest uroczyste dzielenie si ę jajkiem z domownikami.

Na świątecznym stole nie może zabraknąć baby wielkanocnej i dziada – czyli mazurka.

Lany poniedziałek

Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, święto lejka – to zabawa, którą znają i dorośli i dzieci. Oblewać można wszystkich i wszędzie. Zmoczone tego dnia panny mają większe szanse na szybkie wyjście za mąż. Jeżeli oblana w tym dniu panna się obrazi- to nieprędko znajdzie męża. Chłopiec, wręczając tego dnia pannie pisankę, dawał jej do zrozumienia, że panienka mu się podoba.

Szukanie zajączka

Wielką radość zarówno dorosłym jak dzieciom sprawia szukanie w niedzielny świąteczny poranek niespodzianek od zajączka wielkanocnego. Każdy stara się złapać zajączka gdy ten jest jeszcze w ogrodzie w specjalnie na tę okazję zrobionym gniazdku.

 

ŻYCZYMY MIŁYCH CHWIL SPEDZONYCH W GRONIE RODZINNYM ZACHĘCAMY DO WSPÓLNEGO WYKONYWANIA PISANEK I KULTYWOWANIA PIĘKNEJ POLSKIEJ TRADYCJI

Jak dbać o zdrowie dzieci i młodzieży w XXI wieku
Konkretnych zaleceń jest dziesięć:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków, pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po
    jedzeniu. Najzdrowiej jest mieć posiłki w odstępach 3-4 godzinnych – ale bez
    przekąsek pomiędzy nimi (warto wtedy pić wodę!). Taki rytm zapewnia optymalny
    metabolizm, który sprzyja dobrej sprawności umysłowej i fizycznej.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości,
    najlepiej w formie surowej lub minimalnie przetworzonej. Warzywa i owoce są
    bogatym źródłem wielu ważnych witamin i składników mineralnych (m.in.
    witaminy C), a także błonnika oraz naturalnych przeciwutleniaczy (tzw.
    antyoksydantów), które neutralizują szkodliwe wolne rodniki.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste, do których zaliczamy m.in.
    mąkę i pieczywo razowe, kasze, ryż brązowy, płatki zbożowe. Produkty te są
    bogatym źródłem węglowodanów złożonych, zapewniających organizmowi
    energię, a także witamin z grupy B, błonnika i wielu istotnych składników
    mineralnych (m.in. żelaza i magnezu).
  4. Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie. Ale jeśli go nie lubisz, możesz je
    zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem. Produkty mleczne
    są najlepszym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia, który jest niezbędny do
    budowy kości i zębów.
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj
    tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych. Produkty z tej grupy są źródłem
    szczególnie ważnego w okresie wzrostu i rozwoju pełnowartościowego białka, a
    także żelaza.
  6. Zrezygnuj ze słodkich napojów (np. oranżad i napojów owocowych) oraz
    słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami). Jedzenie słodyczy sprzyja m.in.
    powstawaniu nadwagi i otyłości, ale także próchnicy zębów. A co z sokami
    owocowymi, które zawierają wyłącznie naturalnie występujące w nich cukry?
    Według najnowszych zaleceń, dzieci w wieku 4-6 lat mogą spożywać ich nie
    więcej niż 170 ml dziennie (około pół szklanki), a dzieci od 7 roku życia do 230 ml,
    czyli co najwyżej szklankę soku owocowego dziennie.
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast-food.
    Nadmierne spożycie soli sprzyja rozwojowi wielu chorób przewlekłych, w tym także otyłości.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie (co najmniej godzinę dziennie),
    ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin na dobę.
    Regularne ćwiczenia pomagają zwiększyć tkankę mięśniową i mineralizację kości, a jednocześnie zmniejszają tkankę tłuszczową.
    Codzienna aktywność fizyczna poprawia też sprawność umysłową oraz pomaga w uzyskaniu atrakcyjnego wyglądu.
  9. Wysypiaj się, aby twój mózg mógł wypocząć.
    Niedobór snu powoduje nie tylko problemy z koncentracją, ale także zwiększa ryzyko otyłości.
    Dzieci od 6 do 12 lat powinny spać co najmniej 10 godzin na dobę.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.
    Te proste pomiary pozwalają na wczesne wykrycie niedowagi, nadwagi i otyłości,
    a także różnego rodzaju zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży.

     Im więcej czasu spędza się przed ekranem telewizora czy komputera, tym mniej zostaje go
na sprzyjającą zdrowiu aktywność. Oglądanie telewizji wiąże się ze zwiększonym
oglądaniem reklam z niezalecanymi pod względem wartości odżywczej i zdrowotnej
produktami. Wykazano, że spędzanie czasu przed telewizorem i innymi urządzeniami
elektronicznymi (takimi jak komputery, tablety, smartfony czy stacjonarne gry wideo) sprzyja
nałogowi pojadania niezalecanych produktów oraz spożywaniu większej ilości reklamowanej
żywności. Może to prowadzić do nieprawidłowego stanu odżywienia i problemów
zdrowotnych.

"Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie" -mówi stare przysłowie.

 Ale czy to prawda? Czy naprawdę potrzebujemy przyjaciół?

Jak wyglądałoby nasze życie gdyby nie przyjaźń?
"Najlepszym przyjacielem jest ten, kto nie pytając o powód twego smutku, potrafi Cię pocieszyć". Z prawdziwym przyjacielem można się śmiać i cierpieć. Można mu się zwierzyć ze wszystkich sekretów, spraw które nas dręczą lub nie dają spokoju. Przyjaciel zawsze nas wysłucha i pocieszy w trudnych chwilach.
Gdyby nagle "cały świat" odwrócił się od ciebie, prawdziwy przyjaciel zostałby z tobą i był przy tobie aż do końca.
Wspaniale jest znaleźć kogoś kto może nas wysłuchać i zrozumieć, komu można zaufać, przy kim można znaleźć ukojenie. Obojętne czy będziemy się razem śmiać czy też mamy wspólnie przebrnąć przez ciemne strony życia. Zawsze też pozostają wspomnienia, które czynią naszą przyjaźń tak szczególną...
Przyjaciel zawsze jest podporą w trudnych chwilach. Kiedy coś powie, zrobi,    a czasami tylko się uśmiechnie, wtedy może nas pocieszyć.
Jeżeli ktoś zapewnia nas o swojej przyjaźni tylko słownie, są to puste słowa. Tak naprawdę to nic nie znaczy. Prawdziwy przyjaciel nie musi zapewniać jak nas uwielbia. Widać to bowiem po jego czynach. Po tym jak się do nas zwraca, jak nas traktuje, co nam mówi. "Nie szukaj wielkich słów. Wystarczą małe gesty"/Phil Brosman/.
Jeżeli ktoś będąc z nami udaje przyjaciela, a śmieje się z nas za naszymi plecami nigdy nie znajdzie szczerego przyjaciela, który zawsze będzie mu wierny, najlepiej oddają to słowa: "umiej być przyjacielem -znajdziesz przyjaciela." /Ignacy Krasicki/. Szczery przyjaciel nigdy nie odejdzie od ciebie do kogoś bogatszego czy ładniejszego. Zawsze pozostanie, ze względu na to czy jesteś bogaty czy biedny, ładny czy brzydki.
Prawie w każdej książce jest opisana przyjaźń. W książkach dla dzieci jak i dla młodzieży, czy dla dorosłych. Są to różni ludzie, o różnych charakterach, żyjący w różnych czasach, w różnych warunkach . W niektórych powieściach jedni oddają życie za drugich, za swych przyjaciół, a taka przyjaźń jest największa.
Nawet zwierze może okazać się przyjacielem. Zwierzęta zawsze wysłuchają     i zrozumieją. Potrafią swoją obecnością poprawić człowiekowi samopoczucie.
Przyjaciele są ludziom bardzo potrzebni. Bez kontaktu przez dłuższy czas

z innymi ludźmi, lub zwierzętami człowiek umiera. Ponadto bez przyjaźni nasze życie byłoby szare nudne i przygnębiające.
"Przyjaciele są jak anioły, które stawiają nas na nogi,
kiedy nasze skrzydła zapomniały jak się lata."
Przyjaźń jest prawdziwym darem.

 

E.P, AJ 

Gatunek ludzki bez emocji dawno by wyginął. Dla płynnego, niezakłóconego rozwoju potrzebna jest więc człowiekowi umiejętność rozpoznawania uczuć i właściwego wyrażania swoich emocji
Człowiek jest istotą emocjonalną z natury. Kiedy zagłębimy się w obszar wiedzy dotyczącej rozwoju ludzkości, szybko zauważymy, że emocje pojawiły się w rozwoju człowieka dużo wcześniej niż racjonalne myślenie. Stanowią one znaczący element w podejmowaniu decyzji. Bez emocji nasze mózgi byłyby zmuszone do można by powiedzieć „błyskawicznego” analizowania każdego, nawet najmniejszego bodźca, który dociera do nas wraz z informacjami z zewnątrz. Do takiej analizy świata zewnętrznego przystosowane są jedynie komputery a nie mózg człowieka. Dlatego też brak emocji przyczyniłby się do rychłego wyginięcia gatunku. Brak umiejętności odczuwania natomiast, skomplikowałby w ogromnym stopniu życie i funkcjonowanie jednostki w świecie, który przecież zarzuca ludzkość mega ogromną ilością informacji. W temacie związanym z emocjami, nie może zabraknąć jasnego zdefiniowania tego czym jest emocja. W psychologii określana jest ona jako subiektywny stan psychiczny, uruchamiający priorytet dla związanego z nią programu działania. Odczuwaniu emocji towarzyszą zwykle zmiany somatyczne, ekspresje mimiczne i pantomimiczne oraz zachowania.Takie wyjaśnienie pojęcia emocja znaleźć możemy w książce autorstwa Anity Rawy–Kochanowskiej Po prostu o emocjach. Żeby zacząć rozumieć swoje emocje potrzebne jest nam uświadomienie sobie, że najważniejszymi składowymi reakcji emocjonalnej są:
• Pobudzenie fizjologiczne –zespół reakcji fizjologicznych, które pojawiają się w naszym ciele;
• Myśl tj; interpretacja tego pobudzenia;
• Interpretacja sytuacji stanowiącej najprawdopodobniej źródło pobudzenia;
Spróbuję zobrazować ten schemat przedstawiając przykładową sytuację. Wyobraźmy sobie więc, że:Wdrodze do szkoły widzisz ogromnego psa, biegnącego w Twoją stronę. Na jego widok serce bije Ci coraz szybciej. Emocja. która pojawi się u Ciebie zależna jest od Twoich dotychczasowych doświadczeń i tego co dalej z tym zrobisz. Idąc głębiej w temat. Na widok tegoż przygodnie napotkanego psa możesz poczuć strach, jeśli kiedyś w przeszłości zostałeś zaatakowany przez zwierzę tego gatunku bądź zakodowane masz w głowie przekonanie, że duże psy gryzą. Będzie jeszcze bardziej „interesująco” jeśli dopuścisz do swojej głowy kolejne myśli np. związane z tym, że przez tego psa za chwilę spóźnisz się na lekcję, że nie zaliczysz pracy domowej, a dzisiaj mija termin jej zaprezentowania, ocena niedostateczna pogorszy sytuację nie tylko szkolną ale i w domu… (czujesz jak Twój strach się wzmaga wraz z dodatkowymi myślami ) Może być jednak też tak, że pojawi się u Ciebie radość lub ekscytacja, jeśli jesteś miłośnikiem zwierząt i pragniesz np. właśnie teraz zostać właścicielem psa, a ten który biegnie ku Tobie, spełnia wszelkie Twoje oczekiwania w stosunku do czteronożnego kandydata na przyjaciela. Rozpoznajesz osobę idącą za nim. Jest to pracownik schroniska. Szanse na stanie się opiekunem tego pięknego psa są coraz większe. Pies się przymila a pracownik schroniska mówi Ci, że szukają dla niego nowego właściciela. Radość sama w sobie nie do powstrzymania.
Mam nadzieję, że na tym przykładzie przynajmniej w niewielkim stopniu zobrazowałam Wam, jak na życie codzienne przekłada się powyższy schemat składowych emocji. Rezultatem tego co myślimy na temat tego co czujemy jest reakcja w formie osłabienia lub zwiększenia objawów wewnętrznych oraz wystąpienia reakcji zewnętrznych (postawa ciała, zachowanie, wypowiadane słowa itp. )
W kwestii roli emocji pamiętać należy o ich ważności:
• Człowiek przyjmuje tak ogromną ilość bodźców, że bezgranicznie dłużyłoby się opieranie decyzji tylko i wyłącznie na rozsądku.Np. zakup telefonu jest dużo prostszy jeśli swoją decyzję opieramy na tym, który model nam się po prostu podoba lub też który poleciła nam zaufana osoba, niż kiedy zaczęlibyśmy analizować jego parametry i wypisywali wszystkie „za” i „przeciw”.
• Podobnie dzieje się, jeśli mamy zbyt mało informacji na dany temat lub są one dla nas niezrozumiałe. I tak kupując kosmetyki możemy wziąć lupę i przeczytać ich skład chemiczny, tylko co z tego kiedy okazuje się, że jest on złożony z kilku składników wypisanych po łacinie. Zwykle bierzemy ten w ładniejszym opakowaniu.
• Emocje pełnią funkcję informatora. Przekazują nam wiedzę o naszych potrzebach. Właśnie dzięki nim, możemy zadbać o siebie, lub jak robią to dzieci poinformować swoich potrzebach opiekuna. Żadna mama, nie potrafiłaby wystarczająco zadbać o swoje dziecko, jeśli nie odczytywałaby emocji.
• Emocje informują nas o tym co dzieje się wewnątrz nas np. lęk, strach czy też w relacji ze środowiskiem np .zakochanie.
• Emocje są pomocne w relacjach z ludźmi i komunikowaniu się z nimi. To one pokazują nam, że ktoś jest dla nas ważny, albo, że powinniśmy trzymać się od kogoś z daleka.
• Emocje pełnia funkcję motywatora do podejmowania działań, dążenia do zmiany. Proces odchudzania z pewnością pójdzie pomyślnie, jeśli zrobisz to z miłości do siebie.
• Emocje „nadają życiu koloryt”. Rafał Ohme pisał: „Każda emocja jest jak barwa w palecie malarza. Farby dodają spektrum możliwości artyście a emocje sprawiają, że życie staje się charakterystyczne, nasycone i pasjonujące. To jakich kolorów używasz najchętniej, określa twój temperament i osobowość. Natomiast proporcje barw na palecie zmieniają się tak, jak i ty się zmieniasz. Doświadczenie i życiowe okoliczności wpływają na to , czy masz do dyspozycji więcej żywych barw, czy przeciwnie- odcieni szarobrudnych”
Zbyt szara paleta barw w naszym życiu jest dla nas informacją, że coś jest nie tak!!! Wiemy już zatem czym są emocje i jaka jest ich rola. Wspomnieć więc należy jeszcze, że badacze emocji wyróżniają sześć podstawowych emocji (zauważyć tu należy że nie wszyscy). Te emocje to:
1. Wstręt
2. Strach;
3. Złość;
4. Radość;
5. Smutek;
6. zaskoczenie;
Więcej o emocjach możecie przeczytać w książce autorstwa Anity Rawy – Kochanowskiej Po prostu o emocjach lub w kolejnych artykułach poświęconym tej tematyce napisanych w oparciu między innymi o tę pozycję, które już wkrótce pojawią się dla Was na stronie szkoły oczywiście w zakładce Internat.

MW

9marca

 

  1. Organizatorem konkursu jest Zespół Szkół w Ostrowie Lubelskim.
  2. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów oraz nauczycieli Zespołu Szkół.
  3. Sposób przeprowadzenia konkursu:
    • Każdy uczestnik zgłasza max. 3 prace fotograficzne swojego autorstwa inspirowane tematem: Kobieta-jaka jest?;
    • Zdjęcia należy wysłać na poniżej podany adres email w formacie JPEG;
    • Każde nadesłane zdjęcie powinno mieć nadany przez autora tytuł;
    • Nadesłane prace powinny być opatrzone w treści maila: imieniem i nazwiskiem autora oraz numerem kontaktowym; ;
    • Przesłanie prac jest jednoznaczne z oświadczeniem, iż osoba zgłaszająca pracę samodzielnie wykonała zdjęcie/a;
    • Przesłanie prac fotograficznych jest jednoznaczne z przekazaniem praw autorskich do nich na rzecz organizatora konkursu;
    • Udział w konkursie jest równoznoznaczny z wyrażeniem przez osoby uczestniczące zgody na przetwarzanie danych osobowych na porzeby konkursu oraz na wykorzystanie prac oraz opisania ich imieniem i nazwiskiem autora w celu promocji działania na stronie szkoły,
    w mediach społecznościowych oraz w prasie lokalnej;
  4. Czas i miejsce konkursu:
    Prace należy nadsyłać w formie elektronicznej na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    do 06 marca 2021r.
  5. Cele konkursu:
    • podkreślenie roli kobiety w społeczeństwie,
    • propagowanie piękna obrazu, 
    • poszukiwanie wzorców i wartości istotnych w życiu młodego człowieka,
    • rozwijanie artystycznych uzdolnień młodzieży,
    • popularyzacja fotografii jako wyrazu artystycznego i wrażliwości artystycznej;
    • upowszechnianie kultury przekazu semiotycznego,
    • promocja uczniów zdolnych,
    • aktywizowanie miłośników fotografii poprzez prezentowanie ich dokonań;
  6. Oceny nadesłanych prac dokona Jury powołane przez organizatora. Decyzja Jury jest ostateczna.
  7. Kryteria oceny nadesłanych prac:
    a) Ocena prac dokonywana będzie w dwóch kategoriach wiekowych:
    • prace autorstwa osób do 20 r.ż;
    • prace autorstwa osób 20+ ;
    b) Komisja dokonując oceny pracy będzie brała pod uwagę :
    • interesujący i przyciągajacy uwagę sposób zaprezentowania tematu;
    • oryginalność ujęcia tematu;
    • estetykę, efekt wizualny, przejrzystość,
    • poprawność techniczną wykonania zdjęcia;
  8. Wyniki konkursu zostaną opublikowane na stronie szkoły 08.03.2021r.;
  9. Najlepsze prace zostaną nagrodzone;
  10. Termin wręczenia nagród zostanie podany w dniu rozstrzygnięcia konkursu;
  11. Kontakt w sprawie konkursu odbywać się może drogą mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    lub telefonicznie (81)8520040 wew. 48 (internat).